3D Totempaal DOE-DENK

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Totempaal: kies je eigen iconische weergave

Je werkt vanuit een vooropgezet plan en je afbeeldingen op je uiteindelijke totempaal zijn bewust gekozen. Ook de volgorde van de opbouw van je afbeeldingen kies je bewust.

Concept bedenken

  • Verzamel informatie over je klas of school,  thema of een onderwerp dat jou bezig houdt. Een onderwerp of verhaal dat je gaat verbeelden in jouw totempaal. Natuurlijk kun je net als de Indianen ook je eigen familiegeschiedenis,  gezinssituatie of dorpsverhalen verbeelden. Kies een aantal items uit. Maak bijvoorbeeld een lijstje van eigenschappen en / of personen die jij belangrijk vindt om uit te beelden in de totempaal. Dingen die je belangrijk vindt om te laten zien in jouw totempaal. Zo’n stuk of vijf-zes.  Hoe breng je de dingen, verhalen of eigenschappen die eraan zijn verbonden tot uitdrukking?

In de oude kunst wordt vaak gebruik gemaakt van symbolen. Je hebt zelfs speciale symbolenboeken (ook online zijn er verzamelsites) waarin precies staat beschreven waarvoor een dier, bloem, voorwerp of persoon staat.

  • Als je deze punten op een rijtje hebt gezet, maak je bij ieder punt een tekening.  Jouw tekening is de symbolische uitdrukking van het onderwerp of thema met de kenmerken en eigenschappen die je wilt overbrengen. Zo verbeeldt bijvoorbeeld een bijzonder gezicht de school als ‘stam/schoolhoofd’ of een bepaald dier bijvoorbeeld ‘plezier’. Dieren worden in totempalen veelvuldig gebruikt om eigenschappen uit te drukken. Schrijf zoveel mogelijk dieren op die iets over jou vertellen of over wat je wilt uitdrukken en schrijf ook op waarom dat zo is.
  • Je kunt werken zoals in de oorspronkelijke traditie van de Indianen-totempalen.  De onderwerpen bij elkaar vertellen jouw verhaal. Er zitten minimaal drie dieren (of andere symbooltekens) in jouw totempaal die iets vertellen over jou of jouw thema / onderwerp, klas of school. Wil je geen dieren maar iets anders? Helemaal goed, maar ga ook dan op zoek naar hoe anderen dat hebben verbeeld en hoe je dat kunt omzetten in een symbool. Natuurlijk kun je ook zelf symbolen bedenken voor een eigentijdse variant met eigentijdse iconen. Misschien dat bepaalde games of videoclips je op gedachten brengen. Of tattoos.
  • Bij jouw items (dieren of jouw andere keuze) ga je vervolgens verschillende afbeeldingen zoeken (minimaal twee per dier, dus dat worden zes afbeeldingen). Bedenk daarbij nog twee andere niet-dierlijke symbolen. Bekijk daarvoor ook plaatjes van bestaande totempalen. Zoek ook naar voorbeelden van verschillende structuren/ texturen  en verschillende patronen.

Maken (schets)ontwerpen

  • Maak verschillende schetsen en werk degene die je het beste vindt meer uit in detail.
  • Je beeldt de dieren en / of andere symbolen afwisselend in voor- en zijaanzicht af en zorgt dat er uitstekende delen in je totempaal voorkomen.

   

Toepassing beeldende middelen

Uitwerken in 3D

totem leerling 10

uitwerking duo leerlingen vmbo kader

totem leerling 11

uitwerking viertal leerlingen vmbo kader

De tekenschetsen met de gekozen eigenschappen en onderwerpen neem je over op jouw drager. Dat kan piepschuim zijn, een stuk boomstam of houtblokken, in een vorm gespoten Pur, blokken celbeton / gasbeton dat je bewerkt, … Ook ijzerresten en afvalmaterialen kunnen dienen als bouwstof.

  • Bij het overnemen van je ontwerp bekleed je zoveel mogelijk de hele drager. Het is een 3D-ontwerp, dus je kunt eromheen lopen en je totempaal is dus overal rondom aantrekkelijk om te zien.  Al mag deze natuurlijk wel een echte voor- en achterkant hebben.
  • Arceer met een pen of stift de delen die je gaat weghalen (dus niet de delen die blijven zitten, zodat je later geen last hebt van strepen of inkepingen die je beeld verstoren).
  • Vervolgens ga je je ontwerp uit het materiaal snijden, zagen, hakken en vijlen. Dus bedenk wat je nodig hebt aan instrumenten en gereedschappen. Hier heb je een lijstje van gereedschappen afhankelijk van je materiaal: hamer, beitels, vijlen,figuurzagen en zaagjes, stanleymes en aardappelmesje  (snijd altijd van je af!), lijm, ….
  • Let goed op hoe je de verbindingen maakt, zodat de totempaal tegen een (klein) stootje kan en wat langer meegaat. Wanneer je verschillende stukken aan elkaar vastmaakt, bedenk dan van tevoren hoe de constructie kan zijn. Ga je bijvoorbeeld werken met pinnen? Of met gipsverband, papiermaché of…
  • Wanneer de totempaal zijn vorm heeft gekregen , werk je hem verder af door middel van structuren, texturen en patronen. Misschien wil je onderdelen kleuren? Eventueel sluit je af met een weerbestendige afwerklaag.
  • Je kunt er eventueel een korte presentatie bij maken waarin je vertelt waarvoor de symbolen staan. je kunt die eventueel ‘verstoppen’ in de totem.

Reflectie

Hoe is een en ander uit de verf gekomen?

  • Weergave van je verhaal;
  • Authenticiteit;
  • De getekende dieren staan afwisselend in voor- en zijaanzicht;
  • De totem heeft uitstekende delen;
  • De compositie, donkere en lichte tonen zijn logisch en afwisselend aangebracht;
  • Er is gebruik gemaakt van structuren en  van verschillende patronen.

 

Advertenties