Dagelijkse objecten in de kunst, d & d

isinfo tKorte omschrijving van de relatie van het kunstwerk en / of opdracht binnen het programma kunsteducatie.

Dagelijkse objecten lenen zich goed voor kunsteducatie en de praktijkvakken. Ze lenen zich goed om stil te te staan bij de vraag: wat is design, wat is kunst?

Onderzoekend leren

Onderwijl lenen dagelijkse objecten in een museale sfeer zich goed voor onderzoekend leren. Je kunt vragen stellen rondom bekende werken en kunstenaars of ontwerpers die zich begeven op dit vlak.

Robert Rauschenberg

0

Mix van abstract en ready made: ‘combines’, een mix van ontdekken en veranderen.

Bed

After seeing Bed at its first showing, one critic remarked that the work “recalls a police photo of the murder bed after the corpse has been removed.” Rauschenberg would later refute this interpretation, saying “I think of Bed as one of the friendliest pictures I’ve ever painted.”

The dripping paint is reminiscent of Abstract Expressionist Jackson Pollock’s paintings, in which the artist would fling, splatter, and pour housepaint onto a canvas. These marks can be seen as both an homage to and a rebellion against Abstract Expressionists.

Meret Oppenheim

meret-oppenheim-object-469x311

Juxtaposition (=tegenoverstelling) van dagelijkse objecten. Wilde dieren en natuur tegenover civilisatie en gecultiveerde manieren. Aaibaar ja, bruikbaar nee. Stel je voor, al drinkend je hele mond vol haren,….. Een surrealistisch beeld, want het prikkelt het onderbewuste. Het draagt een mix van boodschappen uit en roept allerlei vreemde associaties op. Het leven is niet (langer) wat het lijkt.

Duchamp

Duchamp.-Bicycle-Wheel-395x395

Readymade

“Een kunstwerk is niet compleet zonder de perceptie van de toeschouwer” (Duchamp)

http://mo.ma/2dONZwM Functionele objecten en design

http://mo.ma/2dgj7qg

mike-kelly-untitled-1990

mike-kelly-untitled-1990

kazuo-kawasaki-carna-folding-wheelchair-1989

kazuo-kawasaki-carna-folding-wheelchair-1989

La Chèvre, 1950, Bronze, Coll. Musée national Picasso, PAris, photo (c) RMN-Grand Palais (musée Picasso de Paris)/ Gérard Blot

Men neme: een kapotte mand, een palmblad, twee gebroken melkkruiken en een weggeworpen ijzeren pijp. Picasso’s eerbetoon aan huisgeit Esmeralda.

louise-nevelson-sky-cathedral-1958

louise-nevelson-sky-cathedral-1958

Zoiets kan ik ook wel bedenken of maken! Een kind kan dat!

Kunstwerken zijn producten van de verbeelding van kunstenaars. Ze kunnen ons helpen om onze eigen verbeelding op gang te brengen. Het vermogen om dingen te verbeelden is een belangrijke vaardigheid in creatieve processen. Zelf iets bedenken en laten zien blijkt tocht nog niet zo gemakkelijk. Er komt iets meer bij kijken dan je in de eerste instantie dacht.

Duchamp vindt het van enorm belang dat de toeschouwer zich dingen gaat afvragen, al is het maar: waarom noemt men dit in hemelsnaam kunst? Kunst door de keuze van de artiest, roept de vraag op ‘Wat is kunst? “. De stroming Dada (fotomontage, collage, assemblage) vormt de aanzet tot conceptuele kunst. Het effect van de ingreep is dat het mensen uit hun realiteit haalt. Je gaat er anders naar kijken. Alom bekend is bijvoorbeeld het urinoir van Duchamp.Verander het object en je verandert de kijk op de werkelijkheid.

Ga ermee aan de slag!

@Kunstschakel

 

Advertenties